Gå till innehåll
3 Servicemeddelanden
3 Servicemeddelanden

Delfinen

Delfinen är besöksplatsen för frågor om vård och omsorg. Här finns service för dig som är äldre, anhörig eller närstående till en senior och vill ha information, råd och stöd.

Det är en central besöksplats där du får möjlighet att ställa frågor och få vägledning i hur du ansöker om till exempel hemtjänst eller särskilt boende. Du kan också få information om hjälpmedel och egenvårdsprodukter. I lokalen finns möjlighet att se och prova utvalda tekniska hjälpmedel som kan användas i hemmet för att underlätta vardagliga sysslor eller förbättrar tryggheten.

Vi strävar efter att skapa en meningsfull och stödjande miljö för dig som besökare. Vi erbjuder vägledning samt råd och stöd för att hjälpa dig på bästa sätt. Vårt mål är att bidra till en trygg och tillgänglig miljö för alla, där hälsa, trivsel och livskvalitet främjas i vardagen. Genom att sprida information och möjliggöra lärande inom vård, omsorg och teknik, arbetar vi för att förbättra din vardag och ge dig de verktyg du behöver för att lyckas.

Aktiviteter på Delfinen

Det är drop-in på alla aktiviteter. Du behöver inte boka tid i förväg.

Träffa kommunens demenssjuksköterska

Välkommen in om du har frågor kring demenssjukdomar och kognitiva sjukdomar. Ibland kan frågorna vara många och man vill bolla med någon.

  • Tisdag 21 oktober klockan 10–12

Serva din rollator

Har du en rollator som behöver ses över? För att förebygga olyckor erbjuder vi kostnadsfri kontroll. Ta med din rollator till Delfinen och få hjälp av våra rehabassistenter.

  • Tisdag 21 oktober klockan 10–12

Vill du veta mer om kommunens omsorgstjänster?

Träffa kommunens biståndshandläggare och ställ dina frågor. Få veta vilka insatser du kan ansöka om, hur processen går till och vilket stöd du kan erbjudas.

  • Torsdag 23 oktober klockan 10–14
  • Torsdag 30 oktober klockan 10–14

Hjälpmedel i hemmet

Träffa kommunens arbetsterapeut och få veta mer om hjälpmedel för vardagsfunktioner och stöd i hemmet. Här får du möjlighet att få vägledning kring vad som kan underlätta din vardag och hur du ansöker om insatser.

  • Torsdag 23 oktober klockan 10–14
  • Torsdag 30 oktober klockan 10–14

Stärk din kropp och förbättra din rörlighet

Samtala med en sjukgymnast om frågor som rör fysisk funktion, träning och rehabilitering. Här kan du få råd om hur du kan förebygga besvär, stärka din kropp och förbättra din vardagliga rörlighet. Ta reda på vilket stöd som finns att få.

  • Torsdag 23 oktober klockan 10–12
  • Torsdag 30 oktober klockan 10–12

Vem möter du på plats?

Hos oss finns möjlighet att träffa personal med olika kompetenser, till exempel:

  • Demenssjuksköterska
  • Anhörigkonsulent
  • Arbetsterapeut
  • Sjuksköterska
  • Biståndshandläggare
  • Sjukgymnast
  • Digital fixare
  • Personal från hemtjänst och särskilda boenden

Vissa yrkesgrupper finns på plats vid bestämda tillfällen, medan andra finns tillgängliga vid behov. En person finns alltid på plats under öppettiderna för att ta emot dig, svara på dina frågor eller hjälpa dig vidare till rätt kontakt.

Behöver jag boka tid?

Nej, det är drop-in. Du är välkommen att besöka oss under våra öppettider utan att boka tid i förväg.

Kontakt och öppettider

Vi finns på på Delfingatan 3 D i centrala Vetlanda. Öppettider måndag till fredag klockan 10 till 14.

Om du har frågor utanför våra öppettider, ringer du kontaktcenter. De hjälper dig att nå rätt person eller boka ett samtal vid behov.

Evenemang hos Delfinen